Andreas Sandström

Crossfit, universitetsstudier, kost, träningstips, tankar och idéer om livet samt annat skitsnack.

16.2 Open. En ny favorit, konstigt nog.

Kategori: Allmänt, Crossfit, Open

Många vet nog redan vad 16.2 är, det är ju faktiskt dags för 16.3 om ett par timmar. Men jag vill berätta kring vad det är för att sedan berätta om mina resultat, tankar och idéer. 

Så, som ni vet så är Open ett kval till "Crossfit EM", eller Meridian Regionals som det faktiskt heter. Därför görs Open passen så at tman kan hitta de som är bra på allt. Som kan jobba under en lång tid, som är snabba, som är bra på gymnastik och de som är STARKA. Men även de som kan arbeta med på en hög nivå av de tidigare nämnda variablerna, medans man är trött. I just 16.2 var detta tanken. Vem är starkast efter att ha gjort en massa arbete? 

Passet såg ut såhär: 
Varje runda är 4 minuter lång, då ska man hinna med:
25 Toes to Bar
50 double unders
x Sitt frivändningar på y vikt. 

Mängden repetitioner på frivändnigarna sänks efter varje runda och vikten på de ökar. 
Runda 1: 15 reps @61 kg
Runda 2: 13 reps @83 kg
Runda 3: 11 reps @102 kg
Runda 4: 9 reps @124 kg
Runda 5: 7 reps @143 kg

Är man klar med en runda innan det gått 4 minuter så behöver man inte invänta klockan utan man kan påbörja nästa runda direkt. 

Enligt mig är detta en extremt bra programmerad workout. Man måste inte bara vara stark eller uthållig för att göra bra på denna, utan man måste BÅDE uthållig och stark! Och kunna arbeta konstant under en längre tid och på tunga vikter och med hyfsat svåra rörelser. Den har verkligen allt (vilket vi crossfit nördar även ser på vilka som är topp 3 i denna workout

Min erfarenhet
Denna blir tuff för alla, oavsett nivå. Toes to bar är en svår rörelse om man inte är van vid den eller är särskilt vältränad. Och 25 reps är många. Jag har börjat lära mig at tbemästra de ordentligt och känner inte att de är ivägen jämnfört med andra övningar. 
En av de där andra övningarna, för mig, är Double unders. Detta är då du hoppar med hopprep och låter hopprepet gå under dina fötter två gånger på ett hopp. Det kräver en stabil kropp och en rythm som jag inte verkar ha, än.
Detta blev min svårighet under detta passet. 

Jag gjorde denna 3 gånger under helgen, med målet att ta mig fram till stången. Det vill säga, att hinna med mina Toes to bars och double unders på 4 minuter. Det lyckades jag med, på måndagen, och jag kan bara säga att jag var väldigt väldigt glad över detta! Framförallt med att inte ge upp efter att ha försökt och försökt utan att lyckats nå mitt mål. 

Jag är inte jättepigg med att göra om Open pass, framförallt inte efter Open. Men denna kommer jag lägga in som en "go to" workout för att veta vart jag ligger till med min fitness. Jag lämnar mitt bidrag av 16.2 här under. Feel free to watch :-)



/Andy
Kommentera inlägget här: