Andreas Sandström

Crossfit, universitetsstudier, kost, träningstips, tankar och idéer om livet samt annat skitsnack.

16.5 är den värsta WODen jag gjort!

Kategori: Allmänt, Crossfit, Open, Tävling

Jag blev verkligen inte glad när jag fick höra vad 16.5 var. Det är en repeat av 14.5, dvs den sista WODen i Open 2014. Crossfit gör detta varje år nästan. Man repeterar en gammal workout från tidigare år och att Dave Castro valde just 14.5 gjorde nog ont i mångas magar när de fick veta.

För att ni ska förstå bättre så är 16.5/14.5:
For time:
21-18-15-12-9-6-3 av
Thrusters 43/29 kg
Barfacing burpees

Man gör alltså 21 reps av först thrusters, sen burpees. Sen 18 reps av av båda osv osv.

Denna är bara hemsk på alla sätt och vis. Dock visar den tydligt var din fysiska (och psykiska) förmåga ligger. Så den är väl programmerad skulle jag ändå vilja säga.
Både trusters och Burpees är vad jag skulle kalla för "öppna stäng övningar". Vad jag menar med det är att man använder hela kroppen för att öppna upp och "stänga" kroppen. I en nedgång i thrusters så stänger man kroppen och blir mindre för att sen använda sig utav ben, bål, axlar osv för att explosivt öppna upp hela kroppen i en stor rörelse! Mycket arbete på en gång, i varje repetion. Tro mig, det blir jobbigt fort!

Burpees är likadant, typ. Från marken så går man upp i en explosiv rörelse, mycket höft arbete och halvägs upp så är man i en ganska "stängd" positon för att avsluta stående (samma positon som liggande). Hela kroppen arbetar.

Sätter man ihop dessa så kan du förstå hur jobbig 16.5 är. Det är 168 reps totalt och eftersom det är på tid så kan du inte bara avsluta efter att det gått en viss stund. Nej här gäller det att mata på så att man blir klar så fort som möjligt, även om man vill sluta efter 42 reps, typ...

Mitt resultat
Oh fy vad jag inte är nöjd med denna, även om det visade sig vara en bra tid, rankngmässigt. Här fick man tydligt se sin kapacitet av både tålamod och kondition. Hemsk.
Det tog mig hela 19 minuter och 6 sekunder att göra klart denna och som ni ser i videon lite längre ner så är jag helt förstörd efter ett par rundor. Mina burpees var fula, jag tror tillochmed att jag inte hoppar ordentligt över stången mellan varje rep (man måste hoppa jämnfota över), och thrusters kändes mycket tyngre än 43 kg..Filmen slutar tidgare men jag hade ärligt talat svårt att prata och andas ett bra tag efteråt.
Men det är en sak som ajg är väldigt nöjd med. Att ajg gjorde klart WODen helt. Jag ville verkligen sluta när jag skulle börja göra mina 18 burpees, ja redan efter 4-5 minuter så ville jag bara gå iväg. Men med hjälp av alla fina medlemmar på Boxen Umeå som inte tillät mig att sluta, och som satt brevid och skrek deras halsar torra, så kunde jag orka fortsätta och klara den under 20 minuter iaf. Även om jag själv satt ett mål på 16 minuter. Men verkligen ett stort tack till er alla som kom och hejade! <3

Denna kommer jag endast göra om ifall Dave skulle vara så taskig och ha med den på Open igen. Annars ser ni mig aldrig göra om denna en gång till..

Varsågoda, här har ni cirka 19 minuter utav mig i total smärta! :)



/Andy
Kommentera inlägget här: