Andreas Sandström

Crossfit, universitetsstudier, kost, träningstips, tankar och idéer om livet samt annat skitsnack.

Bara en vecka kvar på Crossfit Open

Kategori: Allmänt, Crossfit, Open, Tävling

I söndagskväll körde jag det 4:e, av 5, Crossfit Open passet, 16.4. Kände mig fräsch och då många andra ifrån mitt gym skulle köra den så passade jag på att hänga med.

Passet gick ut på
AMRAP 13 minuter:
55 Marklyft 102/70 kg
55 Wall balls 9/6 kg
55 Kalorier på roddmaskin
55 Handstand pushups (HSPU)

Detta passet anser jag vara väldigt bra programerat för det gäller inte bara att man är stark nog för att klara av vikten på marklyften, du ska även kunna hålla ett högt tempo och ha en grym muskeluthållighet.
När man sen kommer till wall balls så gäller det att vara med rent flåsmässigt och kötta sig igenom dem och väl på rodden så måste man bara hålla ut, 55 kalorier tar bara tid.
Handstand push ups kräver ganska mycket skill för att vara bra på dem och är man inte super duktig på dem men kan göra dem så gäller det att känna efter hur många man kan göra åt gången, det gäller även de som kan dra ivag 20-30 reps. Att hitta vart man ska stanna för vila så att man inte tar ut sig helt.
Många har lite tid kvar att arbeta med när man kommer till HSPU att det gäller att hinna få iväg så många man kan innan klockan slår 13 minuter.

Är det så att man är så pass fit att man lyckas ta sig mer än ett varv så gäller det att gasa den där sista minuten, eller 2 som finns kvar och ta sig så långt in man kan på andra varvet.

Har man dock inte bemästrat HSPU så bör man arbeta med det vid sidan om och köra denna skalad tycker jag. Det är en väldigt rolig Metcon och hand-release push ups är ganska tuffa de med, framförallt 55 stycken. Länkar till de olika varianterna och hur man ska utföra repetionerna här för folk att se.

Min 16.4
Oh helvete vad jag har dåligt flås och konditon.

 

#16point4 is done....

Ett foto publicerat av Andreas Sandström (@andreassandstrom92) Mar 20, 2016 kl. 12:29 PDT


Planen var att göra 5 repetitioner per set på marklyften, dvs göra 5 reps, vila, gör 5, vila osv. Den höll nästan hela vägen men fick bryta upp runt 35 reps till 4:or, 3:or och 2:or för ländryggen kändes som om att den skulle gå av...
Väl på wall balls så var jag hur trött som helst, ja redan...Men det var bara att bita i och köra. Jag blev klar med Wall balls runt 9 minuter och fck då höra att jag har 3 minuter kvar.  Jag visste att rodden tar mer än tre minute rom man verkligen inte gasar på i max fart så jag fick panik och började ro utav bara den. Tittar upp på klockan och inser att jag blivit smått lurad då jag hade 4 minuter på mig. Dock gjorde den lilla kommentaren att att jag fick en rodd tid på 3:05 och det är jag sjukt nöjd med. Lyckades få iväg 4 Handstand push ups men tyvärr inte fler.

Kolla videon för hela mitt pass, om du känner för det.


I detta passet så var det min kondition som stoppade mig, den är kass just nu känner jag. Vilket inte är bra och något som jag måste jobba upp. Men är trotts det nöjd med min prestaton och det fick mig att plocka några placeringar på "leaderboard" inför sista veckan och 16.5. Det ska bli så skönt när detta är över.

Nu är det dags för mig att bege mig till skolan en sväng för att introduceras till en ny kurs, vi hörs snart igen

/Andy
Kommentera inlägget här: