Andreas Sandström

Crossfit, universitetsstudier, kost, träningstips, tankar och idéer om livet samt annat skitsnack.

Min träning förut och idag

Kategori: 2021, Allmänt, Träning

Min träning idag är lite annorlunda än hur den "vanligtvis" ser ut och jag tänkte gå igenom hur jag tränar just nu samt hur jag brukade träna men också kring hur min nuvarande träning har gett mig insikter i hur jag kommer jobba med min träning framöver. 
Förut har jag alltid tränat genom att följa ett träningsprogram som är inriktat mot CrossFit och tillochmed skrivet för oss som tävlar i sporten på någon nivå. Alltså spenderar jag ofta 3-5 pass/vecka på gymmet med olympiska lyft, styrkelyftsövningar, gymnastik och något flåsigt. Det tar oftast, inklusive småprat med vänner och bekanta, 2-3 timmar varje gång. Jag ser stora fördelar med att träna tillsammans och runtomkring andra, även om man inte gör samma sak så är det väldigt uppiggande och trevligt att vistas på gymmet. Något som inte är särskilt vanligt på ettstandard, klassiskt gym. Dock finns det nackdelar med detta med. Tiden. Det äter upp tid av träningen och ibland känner man att man skulle behöva köra ett snabbt pass och sen dra. Detta är svårare på ställen som bedriver crossfitliknande gym, har jag märkt. Alla mynt har två sidor såklart och för mig är det generellt sätt övervägande positivt att veta att jag kan dra till ett gym och känna att jag har folk runtomkring mig som gärna samtalar en sväng mellan seten. 

En annan del, med min tidigare träning, är att jag ofta var helt förstörd efter passen. "Men Andreas, det är ju en bra grej!". Nej jag är inte fullt ut villig att hålla med här. Jag skulle nog säga att jag då har gjort för mycket. Nej jag pratar inte om att man ligger och chippar efter luft efter en tuff flåsdel, det hör till. Jag menar när man kört massvis med övningar och reps och sets att man, mot slutet, tappar både teknik och fokus i träningen, så man lämnar gymmet med en negativ känsla istället för positiv. Då har man gjort för mycket, i min mening. 

Ofta leder dessa typer av träningar, för min del, till att jag inte vill träna och tappar rutinen helt.  

Så hur tränar jag nu?
Den främsta förändringen är att jag tränar hemma istället för på gymmet och det är på grund av covid. Jag undviker gymmet och andra delar av samhället lite extra nu, trots att jag har varit smittad redan. Och ja jag tycker fler borde göra det. Kalla mig dumdristig om ni tycker jag överdriver men jag vill inte riskera att smitta någon som sedan visat sig inte klara av viruset lika bra som jag. Så träningen blir av hemma och jag gillar den faktiskt. Jag har min hantel på 15 kg, en D-Ball (även kallad slam ball eller medicinboll) på 10 kg och ett par motståndsband. Man kommer rätt långt på det, lite kreativitet och sin egen kropp faktikst. 
Själva upplägget innehåller ofta många så kallade supersets, där jag lägger ihop 2-3 övningar i ett set och vilar därefter. Övningarna blir inte super tunga då den tygnsta vikten jag har är 15 kg men jag arbetar istället med tekniken, tempot på övningen och högre antals reps. Likt body building. 
Avslutar oftast ett pass med något flåsigt, många burpees och Squats. Har jag feeling så kanske jag drar ut och springer men det är inte ofta, haha! 
 
Ett pass tar mig max 60 minuter och jag är nöjd där. Tränar cirka 5 gånger/vecka men då inkluderas en skidtur med sambon. 
(Min bror är på besök uppe i Umeå så vi drog med honom på en sväng i skidspåren. Han frös hehe)

Träningen framöver
Det jag lärt mig av att träna som jag gör nu är att jag behöver inte 2-3 timmar av hård träning för att vara nöjd. Det räcker med 60 minuter. Jag kan hålla uppe en träningsrutin och det är för mig det vitkigaste! Dock saknar jag också umgänget som finns på Boxen Umeå Nord! Och visst, ett längre lördagspass med massa trevligt folk och mycket träning är stundvis kul med, men som en daglig rutin, nej tyvärr ohållbart.

Jag har nämligen funderat mycket på varför träningen är viktig för mig och inser att svaret har ändrats jämfört med förut, för mig handlar det mer om att få må bra i stunden än att prestera. Men även att få en känsla av självförtronde och att kan klara de utmaningar som träningen tillbringar.

Det är väl såhär det ser ut idag och mina tankar och reflektioner över min egna träning. Det är viktigt att reflektera över de saker man gör i livet, tycker jag. 

Hoppas ni trivs med eran träning med! Ta hand om er där ute!
/Andreas

Kommentera inlägget här: