Andreas Sandström

Crossfit, universitetsstudier, kost, träningstips, tankar och idéer om livet samt annat skitsnack.

Axelstrul! Dags att ta några kliv tillbaka

Kategori: 2022, Allmänt, Träning

FAN DÅ! 
För någon vecka sedan började jag känna lite i min axel igen. Men det gick över efter att jag tagit det lite lugnare i träningen och när jag inte kände av det så gick jag på i full fart igen, det är ändå Open snart och då blir man lite ivrig ibland. Jag skulle inte tryckt på gasen direkt utan fortsatt bygga på det och fortsätta ta det lugnt med axeln. Nu är smärtan tillbaka och den är lite värre. 
 
Jag har inte ont konstant utan mest vid rörelser i extrema lägen ovanför huvudet. Att pressa över huvudet funkar bra men gymnastik i räcke, snatch och overhead squats är mer problematiskt. 
 
Vad är problemet då? Min högra axel är inflamerad och överansträngd. Vid tung lyftning, främst overhead squats och snatch, så tenderar jag att tappa bröstryggen och har där med svårt att hålla upp överkroppen. Dock är jag väldigt rörlig i mina axlar så det går att kompensera genom att skjuta bak axlarna. Det är slitsamt för leden i längden och INTE bra. Det gör att axeln får ta all vikt istället för att rygg, bål och resterande kropp kan ta en del av bördan. 
 
I gymnastiken handlar det nog  mest om att då jag låter gravitationen ta mig ner så håller jag inte emot och låter därför axlarna "slitas av" eftersom jag forsätter hålla fast i räcket. 
 
Självklar tär dett amina egna analyser och tankar. Blir det värre så pratar jag emd en av fysioterapeuterna här på Garaget, de känne rmig, tränar med mig och har kunskapen.
 
Det som krävs av mig nu är att inte belasta axlarna i den grad jag har gjort tidigare. Ta det lugnt helt enkelt. MEN inte heller låta bli att träna! Jag behöver bli bättre på att behålla en upprätt position med vikter ovanför hvudet och stabilisera de i mer än bara axlarna. Det kräver jobb med bröstryggsrörlighet och stabiliseringsövningar. 

Det andra är att jag måste skapa styrka i att hålla emot min egen kropp när den flyger ner från ett räcke. Mycket vertikala drag och arbeta vidare med utåtrotationer av axeln. 
 
Igår stod en tuff men rolig workout på schemat, jag fick dock anpassa mig ordentligt med tanke på min axel. 
 
Workouten var 
For time:
3 rounds for time
15 Thrusters 43/30 kg
15 Chest to bar Pull Ups
-vila exakt 5 minuter-
3 rounds for time
15 Overhead squats 43/30 kg
15 Chest to bar Pull Ups
-Vila exakt 5 minuter-
3 rounds for time
15 Front squats 43/30 kg
15 Chest to Bar Pull Ups
 
Som ni ser i videon så skalade jag ner detta till en nivå som jag klarade av med min axel.
20 kg Thrusters
10 kg Overhead squats
30 kg Front squats (Detta har innte med min axel att göra utan med min fysiska förmåga. 45 Front squats på 43 kg hade inte betytt ett högt tempo för mig)
Ring rows istället för Pull ups.
 
 Som ni ser så går det att träna hyfsat intensivt trots e knasig axel och nu blir planen att låta axeln få vila så mycket som möjligt så att det kan ta sig ann det mesta under Open samt forsätta arbeta med stabilisering och dragstyrkan. 
Kommentera inlägget här: