Andreas Sandström

Crossfit, universitetsstudier, kost, träningstips, tankar och idéer om livet samt annat skitsnack.

The Open 2016 är över!

Kategori: 2016, Allmänt, Crossfit, Open, Träning

Hoppas alla haft en grym påsk! Det hade jag, sjukt trevligt faktiskt!

The Open är över!
Den riktiga crossfit säsongen är nu över för mig!
Jag tog mig tyvärr inte vidare från The Open till Regionals...jag var inte topp 30 i Europa. Jag var typ topp 9000 😜 Så var ändå väldigt nära liksom.

Skämtåsido, jag har fått erfara 5 workouts under 5 veckor som har tagit musten ur en helt! Vissa roligare än andra. Vissa jobbigare än andra. Men överlag, sjukt skoj! Att man varje fredag träffas och kör tillsammans, hejar på varandra och bara har extremt kul var det som var roligast med Open! Något som jag tycker att alla som gillar träning borde erfara iaf en gång i sitt liv! Det är en speciell atmosfär på en Box under open som är svår att beskriva om man inte upplevt den. Alla ger järnet i antingen självaste passet eller som publik och man får se väldigt starka känslor uttryckas! Oavsett så har jag en hatkärlek mot Open. Jag älskar atmosfären och kamratskapet som open bygger, men samtidigt så hatar jag var enda sekund av ett openpass. När man står där och försöker hämta andan eller skaka bort mjölksyran. Det är alltid hemskt och kommer alltid att vara hemskt. Men med det sagt så handlar det om ett par enstaka minuter av smärta, och en del ångest,  som alltid resulterar i något positivt! Så egentligen älskar jag open! 
 
Mitt resultat då? 
Ja jag lyckades tillslut trycka mig in under 10 000 i Europa och under 60 000 i världen! Mycket nöjd med det då jag haft det som mål. 
Mina resultat var jag också generellt nöjd med, utom 16.5 (läs här om den) även om den ser ut att ha gett mig bäst ranking. 

16.1: 150 reps
Euro: 10455
World: 67140
16.2: 78 reps
Euro: 14864
World: 97774
16.3: 40 reps
Euro: 11899
World: 72922
16.4: 169 reps
Euro: 8469
World: 53944
16.5: 19:06
Euro: 9029
World: 55192

I och med att jag nu har avslutat Open för i år så är det även dags att klippa av mitt skägg, och då har även håret fått en förnyelse. Mitt under Open fick jag frågan om skägget var ett Open skägg, lite som ett slutspelskägg, så jag tänkte att det kunde få vara det. Dock inget som var meningen till ett "openskägg". Bara blev så. Men hejdå skägg, syns i november antar jag, då nästa Open "prepp" börjar.


Tackar min vän Richard för klippningen!

Vad händer nu? 
Nu blickar vi framåt, sätter upp nya mål för 2017 open samt satsar mot en (elr fler) tävling i sommar. Men först ska serietävlingen i tyngdlyftning avslutas om cirka 3v.
Men även om jag kommer tävla under sommaren, och kanske någon i höst, så är det mycket stort fokus på att vara så bra jag kan nästa år under Open. Jag vill upp till toppen, men det krävs arbete för det och det är nu under de 11 månaderna som är kvar som man ska jobba som hårdast. Tävlingarna är till för att höja motivation och lärdom. Men framförallt så är det skitkul! Mer kring just tävlingarna kommer senare.

För er som inte vet så följer jag en programmering som görs utav Jami Tikkanen (en coach som bland annat coachar games atleter som vår egna svensk Lukas Högberg och den 2-faldige Crossfit Games vinnaren Annie Thorisdottir) som heter "the trainngplan"(även kallad TTP). Jag och många andra på min box kör denna tillsammans.
Upplägget är olika beroende på vilken nivå man är på, hur mycket tid man har osv men jag kör efter ett upplägg där man tränar 2 ggr/dag med 1-2 vilodagar/recovery dagar. Mycket varierande träning och det är självklart upplagt på ett vis att det är enkelt att skala när det behövs och anpassningsbart till sina egna förmågor.
Jag kommer dock mest troligt att byta ut tyngdlyftningsdelen på den programmeringen mot en annan som är mer specificerad på just tyngdlyftning. Weightlifting 101 heter den. Många duktiga atleter har lyckats bra på med den programmerngen och jag är villig att ge den ett försök.
Det kommer dock innebär att man får göra anpassningar och tänka lite extra så att man inte förstör poängen med båda programmeringarna. Att man kör tyngdlyftning de dagar då TTP har det inprogramerat, men istället för att gå efter vad TTP säger så lyfter man enligt W101.
Följ med här och på sociala medier så kommer ni få se mer utav hur det går för mig.
Dock kommer det först en test vecka som TTP gör nu efter open, innan jag hoppar på W101.

Vid sidan om detta så ska jag, i mån om tid och ork, försöka jobba upp på delar som ajg anser mig väldigt dålig på. Detta handlar om Muscle ups, Double unders, pistols och generellt sätt de flesta gymnastiska övningarna. Jag kommer att börja med många av dessa från grunden och ha en plan inom varje del. Det tar tid och inget som ska eller bör stressas fram.

Löpning är en del som jag inte alls har trivts särskilt mycket med men som jag i höstas började gilla mer och mer då jag fick någon att springa med. Det behövdes verkligen då jag HATAR att löpa! Nu har min kära löpvän försvunnit ner till sydligare breddgrader och jag får ta tag i det själv, hitta andra att sprnga med. Inga problem. Det ska bara göras, för jag SKA bli en bättre löpare under årets gång! Tur att det är involverat i TTP! Kommer inte undan.

Denna texten blev lite längre än vad jag hade hoppats på men om du har läst allt så är du ju sjukt cool! Inte många som läser här vad ajg vet och gör du det så tveka inte att skriva en rad under! heck, för att få dig motiverad så har jag en fråga:
Vad tränar du och vad vill du bli bättre på inom träningen?

Tills vidare!
/Andy
Kommentera inlägget här: